ПЫТАННІ І ЗАДАННІ ДЛЯ ПАЎТАРЭННЯ І ПАДАГУЛЬНЕННЯ

1. У якіх жанрах распрацоўвалася тэма Вялікай Айчыннай вайны ў першае пасляваеннае дзесяцігоддзе?
2. Як змяніліся падыходы да адлюстравання ваеннай тэмы ў другое пасляваеннае дзесяцігоддзе?
3. Якія гістарычныя падзеі і якім чынам паўплывалі на развіццё літаратуры сярэдзіны 1940­х — 1960­х гадоў?
4. Выберыце найбольш яркіх, на ваш погляд, пісьменнікаў першых пасляваенных дзесяцігоддзяў.
У чым заключаецца адметнасць іх творчасці? Абгрунтуйце свой выбар.
* 4–1. Якія ідэі адстойвае Максім Танк у паэме «Люцыян Таполя»?
Што збліжае Люцыяна Таполю з Сымонам («Сымон-музыка» Якуба Коласа) і Данілам («Бондар» Змітрака Бядулі)?
Чым адметны майстар у Танка?
* 4–2. Чым абумоўлена вядучая роля лірычнага пачатку ў мастацкай арганізацыі паэмы Петруся Броўкі «Голас сэрца»?
* 4–3. У чым злабадзённасць паэмы Петруся Броўкі для пачатку 1960-х гадоў?
Як публіцыстычнасць паўплывала на мастацкую якасць паэмы?
* 4–4. У чым заключаецца тэматычнае наватарства «Маналога» Аркадзя Куляшова?
Чаму паэму лічаць творам філасофскага гучання?
* 4–5. Вызначце тэму і ідэю твораў «Люцыян Таполя» Максіма Танка, «Голас сэрца» Петруся Броўкі, «Маналог» Аркадзя Куляшова.
У чым адрозненне тэмы і ідэі? 
5. Якія рысы выяўляюцца ў лірыцы Пімена Панчанкі?
6. У чым заключаецца ўклад Пімена Панчанкі ў беларускую літаратуру?
7. Якія праблемы, актуальныя для сучаснасці, уздымаюцца ў паэзіі Пімена Панчанкі?
8. Растлумачце паняцці «лірычны герой», «лірычнае “я”», «аўтар».
Як яны суадносяцца адно з адным?
9. Стварыце ў групах міні­праект па адной з наступных тэм (на выбар):
   - «Маральныя нормы ў сялянскім асяроддзі і іх уплыў на жыццёвыя прынцыпы людзей (на прыкладзе твораў Івана Мележа, Якуба Коласа, Кузьмы Чорнага)»;
   - «Героі­палешукі і іх побыт у рамане “Людзі на балоце” Івана Мележа і ў аповесці Якуба Коласа “У палескай глушы”»;
   - «Праблема зямлі ў “Людзях на балоце” Івана Мележа і ў паэме “Новая зямля” Якуба Коласа»;
   - «Духоўная веліч чалавека працы ў рамане “Людзі на балоце” Івана Мележа і ў творах Якуба Коласа, Кузьмы Чорнага»;
   - «Будні і святы ў рамане “Людзі на балоце” Івана Мележа і ў паэме “Новая зямля” Якуба Коласа».
10. Складзіце збіральны вобраз беларуса паводле творчасці Якуба Коласа, Кузьмы Чорнага, Івана Мележа.
Вызначце асноўныя рысы яго характару.
11. Калі б вы былі заснавальнікамі чытацкай прэміі ў галіне літаратуры, якія творы, вывучаныя ў Х класе, трапілі б у тройку намінантаў і чаму?
12. Мінскі завод гадзіннікаў у 2020 годзе выпусціў серыю вырабаў з цытатамі вершаў Максіма Багдановіча.
Прапануйце падобны праект з цытатамі твораў пасляваеннай беларускай літаратуры.
13. Складзіце крыжаванку па пройдзеным матэрыяле.
Абмяняйцеся з аднакласнікамі створанымі крыжаванкамі і разгадайце іх.
Last modified: Saturday, 3 April 2021, 10:05 PM